Hoe zou mijn dagelijks leven veranderen door oorlog en bezetting?

 Hoe zou mijn dagelijks leven veranderen door oorlog en bezetting?

Links die horen bij de PO


Les 1:

Opdracht 2: 

Opdracht 3: 

  • deze site van Geschiedenis Lokaal 024. 



Lessenreeks - Havo 4

 

 

Hoe zou mijn dagelijks leven veranderen door oorlog en bezetting?


 Figuur 1 Ouders wat kiest u?

 

 

Naam:                                                                        Klas:

Les 1 Onderzoek en Verslag

Beste leerlingen,

Oorlog en bezetting, het is wereldwijd helaas aan de orde van de dag voor veel mensen. Gelukkig leven wij in een land waar dit al tachtig jaar niet meer het geval is geweest. Inmiddels zijn de meeste mensen die het ons kunnen navertellen zelfs overleden. Door het ontbreken van die verhalen kunnen we ons steeds minder voorstellen wat oorlog voor ons persoonlijke leven zou beteken. Daarom gaan jullie op zoek naar een antwoord op de volgende vraag;

 

 

‘Hoe zou mijn dagelijks leven veranderen door oorlog en bezetting?’


Figuur 2 Jeugdfoto van Julie van Weenen, geboren in Nijmegen. Julie wordt in oktober 1942 op transport gesteld en in 1943 in om het leven gebracht

Om deze vraag te kunnen beantwoorden gaan jullie de bezetting van Nederland, en in het bijzonder Nijmegen, bestuderen. Hiervoor maak je gebruik van een aantal aangegeven sites, maar als je er meer wilt gebruiken mag dat. Verder ga je in een online archief op zoek naar vier bronnen die kunnen dienen als bewijs voor jouw antwoord op de onderzoeksvraag.

 

Opdracht 1

Om een goed beeld te vormen van jouw persoonlijke leven begin je met het maken van rooster van een gemiddelde schoolweek. Wat doe je doordeweeks? Naar school natuurlijk maar misschien ook wel ’s avonds sporten of op bezoek bij vrienden. In het weekend heb je misschien een bijbaantje, ga je lekker shoppen of heb je een hockeywedstrijd. Dit rooster maak je om later in de opdracht te kunnen bepalen hoe je leven verandert. Geef zo uitgebreid mogelijk aan wat je allemaal doet in een gemiddelde schoolweek.

 

Vul het rooster op de volgende pagina in!

 Weekrooster

 

Maandag

Dinsdag

Woensdag

Donderdag

Vrijdag

Zaterdag

Zondag

Activiteiten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Les 2 Evalueren

Je hebt nu onderzocht hoe het voor jongeren was om tijdens de Duitse bezetting van Nijmegen te leven. In deze les ga je de uitkomst van je onderzoek met die van andere leerlingen vergelijken.

 

Noteer op een post-it je naam en in één of twee woorden de kern van je verslag. Plak deze bij je docent op tafel. Deze maakt vervolgens groepjes.

 

Opdracht 1.

Bekijk de verslagen van je groepsgenoten. Welke verschillen en overeenkomsten zie je met jouw eigen werk? Noteer ze in onderstaande tabel.

Naam

Verschillen

Overeenkomsten

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoe verklaren jullie de verschillen en overeenkomsten in jullie verslagen?

 


  

Opdracht 3

Zouden jullie je eigen verslag aanpassen nu je de andere verslagen hebt gezien? Waarom wel/niet?

 

 


 

Opdracht 4

Hoe waarheidsgetrouw zijn jullie verslagen? Maak een top vier (op één het meest waarheidsgetrouwe verslag en op vier het minst waarheidsgetrouwe). Verklaar jullie keuze

 

 

Naam

Verklaring keuze

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

Discussieronde

 

Opdracht 5

Is het mogelijk om geschiedenis te veranderen? Waarom niet/wel?

  

 

Waardelijn

Niet                                                                                                                                     Wel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten