Hoe zou mijn dagelijks leven veranderen door oorlog en bezetting?
Links die horen bij de PO
Les 1:
Opdracht 2:
- Tijdlijn (Algemene tijdlijn bezetting van
Nederland)
- Geschiedenis lokaal 024 (korte tekst over bezet Nijmegen)
- Bezette stad (Canon van Nijmegen, venster 40)
- Verwoestingen (Canon van Nijmegen, venster 41)
Opdracht 3:
- deze site van Geschiedenis Lokaal 024.
Hoe zou
mijn dagelijks leven veranderen door oorlog en bezetting?
Figuur 1 Ouders wat kiest u?
Naam: Klas:
Les 1 Onderzoek en Verslag
Beste leerlingen,
Oorlog en bezetting, het is wereldwijd
helaas aan de orde van de dag voor veel mensen. Gelukkig leven wij in een land
waar dit al tachtig jaar niet meer het geval is geweest. Inmiddels zijn de
meeste mensen die het ons kunnen navertellen zelfs overleden. Door het
ontbreken van die verhalen kunnen we ons steeds minder voorstellen wat oorlog voor
ons persoonlijke leven zou beteken. Daarom gaan jullie op zoek naar een
antwoord op de volgende vraag;
‘Hoe zou mijn dagelijks leven veranderen
door oorlog en bezetting?’
Figuur 2
Jeugdfoto van Julie van Weenen, geboren in Nijmegen. Julie wordt in oktober
1942 op transport gesteld en in 1943 in om het leven gebracht |
Opdracht 1
Om een goed beeld te vormen van
jouw persoonlijke leven begin je met het maken van rooster van een gemiddelde
schoolweek. Wat doe je doordeweeks? Naar school natuurlijk maar misschien ook
wel ’s avonds sporten of op bezoek bij vrienden. In het weekend heb je
misschien een bijbaantje, ga je lekker shoppen of heb je een hockeywedstrijd.
Dit rooster maak je om later in de opdracht te kunnen bepalen hoe je leven
verandert. Geef zo uitgebreid mogelijk aan wat je allemaal doet in een
gemiddelde schoolweek.
Vul het rooster op de volgende
pagina in!
Maandag |
Dinsdag |
Woensdag |
Donderdag |
Vrijdag |
Zaterdag |
Zondag |
Activiteiten |
Les 2 Evalueren
Je hebt nu onderzocht hoe het voor
jongeren was om tijdens de Duitse bezetting van Nijmegen te leven. In deze les
ga je de uitkomst van je onderzoek met die van andere leerlingen vergelijken.
Noteer op een post-it je naam en
in één of twee woorden de kern van je verslag. Plak deze bij je docent op
tafel. Deze maakt vervolgens groepjes.
Opdracht 1.
Bekijk de verslagen van je
groepsgenoten. Welke verschillen en overeenkomsten zie je met jouw eigen werk?
Noteer ze in onderstaande tabel.
Naam |
Verschillen |
Overeenkomsten |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
Hoe verklaren jullie de
verschillen en overeenkomsten in jullie verslagen?
Opdracht 3
Zouden jullie je eigen verslag
aanpassen nu je de andere verslagen hebt gezien? Waarom wel/niet?
Opdracht 4
Hoe waarheidsgetrouw zijn jullie
verslagen? Maak een top vier (op één het meest waarheidsgetrouwe verslag en op
vier het minst waarheidsgetrouwe). Verklaar jullie keuze
|
Naam |
Verklaring
keuze |
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
Discussieronde
Opdracht 5
Is het mogelijk om geschiedenis te
veranderen? Waarom niet/wel?
Waardelijn
Niet Wel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten